Alt på et bræt

Dansk

I anledning af min fødselsdag var vi ude at spise på en dansk/japansk-inspireret restaurant ved navn Goma. Vi spiste der også sidste år, hvor maden var rigtig god, så jeg glædede mig til at gentage succesen. Sidste gang havde jeg også fået en alkoholfri drink, og et af deres “trækplastre” er et fredagstilbud med østers og cocktails, hvilket jeg dog ikke kan gøre mig klog på, for østers er nogle slimede tingester, som jeg virkelig ikke kan se noget som helst behageligt i at sluge. Det er sin sag for bare at synke dem uden at blive kvalt. Men på deres hjemmeside gør de et nummer ud af, at de også står klar til at fremtrylle alkoholfrie drinks, skønt jeg må indrømme at jeg havde mine tvivl. Den alkoholfrie drinks som jeg blev tilbudt var meget god (selvom 50 kr for et glas limonade, hvor 2/3-dele af indholdet er isklumper, er lige et par skridt i overkanten), men da jeg spurgte om de havde andre, så kom de til kort, og jeg blev snakket af med en “Denne her er der mest smag i”. Jeg tvivler på, at de nogensinde har taget sig tid til at finde på mere end én alkoholfri drink (den jeg fik smager dog også meget godt). Derudover fik de også nyt menukort for et halvt år siden, men de har stadig ikke opdateret deres hjemmeside, så jeg må egentlig indrømme at jeg er lidt skuffet over Goma. Jeg troede faktisk, at det var et sted, der havde styr på tingene, men når de ikke engang gider bruge 20 minutter (i løbet af seks måneder) på at opdatere deres hjemmeside, kan jeg ikke tage dem helt seriøst. Desuden synes jeg det grænser til falsk markedsføring, især hvis de samtidig “glemmer” at skrive at de ændrer priserne.

2015 Goma 031215 (26)

Derudover synes jeg dog at det var et udmærket valg at ændre menukortet, for de har skåret det drastisk ned. Det var meget uoverskueligt før, og nu er det til at hitte rundt i. Det hele er småretter i varierende størrelser, og så kan man bestille så mange, som man føler, at man har plads til. Tempurarejerne fik vi også sidst, og de var helt fantastiske, så dem skulle vi naturligvis have igen. Det mestes af aftenens menu bestod af en masse nye retter, for jeg kan godt lide at få nye, spændende madoplevelser.

2015 Goma 031215 (5)

Retterne ankom i småserveringer med to retter af gangen, og i første runde fik vi de famøse tempurarejer, som var sprøde og bløde og saftige serveret med to slags mayo-dyppelse (især den spicy variant var god), samt laks med blandt andet rødløg, sesam og fennikel var det vist. Der var også kapers, men dem kan man heldigvis spise uden om. Tempurarejerne var stadig i min top tre over aftenens favoritretter.

2015 Goma 031215 (4)

Næste ret var noget de kalder “blomkåls-satandagi”, hvilket åbenbart betyder blancheret blomkålsbuketter i en anden type tempuradej end den, som rejerne serveres i. Blomkål smager ikke af så meget, så der var selvfølgelig ikke overvældende meget smag i retten, men dejen var god og sprød, og der var stadig bid i grøntsagerne. Blomkål kan jo hurtigt blive lidt smattet, men det var ikke tilfældet her. Dertil var der lidt syltede løg og forårsløg i strimler, var det vist, samt lidt dressing henover.

2015 Goma 031215 (6)

Samtidig fik vi også en genganger fra sidst, som igen var lige så god som første gang, og retten ligger også i min top tre. Det var hvide asparges omviklet med svendborg-skinke og herefter serveret som tempura. Aspargsene var perfekt tilberedt og sammen med den røgede smag fra skinken og den sprøde dej, så var der tale om en ret, der fungerer rigtig godt.

2015 Goma 031215 (8c)

Herefter fik vi hvad jeg nok vil klassificere som aftenens hovedretter. Den ene var andebryst serveret i en stærk sovs, der havde lidt af det hele. Jeg kan ikke huske alle krydderierne, men der var i hvert fald ingefær og citrongræs i. Den smagte rigtig godt, men jeg var glad for, at portionen ikke var større, for sovsen ville blive for stærk for mig i længden.

2015 Goma 031215 (11)

Den anden hovedret var svin, så det var jo lidt af en julemiddag trods det japanske fokus. Kødet var marineret i noget øl, som vist gik igen i sovsen. Sovsen var ikke lige så stærk som den til anden, men jeg undgik den lidt på grund af ølsmagen. Oven på kødet var der puffede ris, hvilket var meget sjovt. Selve kødet var helt fantastisk mørt og saftigt, og retten står stadig og kæmper med tempurarejerne om førstepladsen. Der var kamp om at få lov til at spise det sidste stykke.

2015 Goma 031215 (16)

Herefter fik vi 16 stk. sushi. Der var en rigtig lækker laksevariant med lime, små hosomaki med rejer, en anden udmærket lakse-rulle samt en lun tempura ål. Jeg har vist aldrig smagt ål i sushi før. Selve sushistykket smagte meget godt, men ålen var blevet så tykt paneret, at jeg faktisk ikke kunne smage den overhovedet. Der var kun knaset tilbage.

2015 Goma 031215 (21)

Sidste år var vi så mætte, at vi sprang desserten over – en ellers uhørt ting hjemme hos os! Men denne gang skulle det være, så vi bestilte to af deres desserter og delte dem. Den ene var en hvid chokolade & koriander-is med koriander-sukker på toppen samt passionsfrugtsauce, marengs og makroner. Den var meget lækker, og den grønne farve så rigtig flot ud.

2015 Goma 031215 (25)

Den anden dessert var jeg til gengæld ikke vild med, så den måtte Ledsageren tage sig af. Den var i stedet med mørk chokolade og tilbehøret bestod af stykker af en meget lækker brownie, noget hvid chokolade knas, der også var rigtig godt, frysetørret avocado som drys samt en lidt speciel sauce, som jeg ikke helt kan huske hvad var, men det inkluderede en syrlig eddike, som Ledsageren syntes passede godt til. Problemet lå mest i isen, der havde en kraftig chokoladesmag (hvilket var den positive del af isen!) og derudover var smagt til med szechuan-peber (hvilket var den negative del). Det var ikke fordi det var en overvældende smag af peber, men jeg brød mig slet ikke om smagen af isen. Jeg prøvede to gange, men måtte herefter give op, og spiste i stedet lidt af brownien og resten af den første dessert. Den var ellers også rigtig flot. Den grønne farve stod som rigtig fin kontrast til den dybe, mørke chokolade.

2015 Goma 031215 (22)

Jeg synes generelt at de serverer rigtig lækker mad på Goma, og jeg kan godt lide, at de eksperimenterer med smagsindtrykkene, også selvom jeg ikke altid er enig i, at det lykkes lige godt! Jeg synes også at deres priser på mad er udmærkede, især til den kvalitet, men drikkevarerne koster det hvide ud af øjnene. Jeg tror Ledsagerens glas bobler var dyrere end de enkelte retter, og desserten kostede 100 kr stykket. Køber man mere end et enkelt glas, så kan regningen hurtigt løbe op, men for os synes jeg ikke at de cirka 500 kr per snude er for meget forlangt for en god middag.

2015 Goma 031215 (9)

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.