Af hjertet tak

Dansk

2014 Barselssmåkager 060914 (14)

Bare fordi jeg kun har arbejdet et sted en måned, betyder det ikke at jeg siger nej til en undskyldning for at bage til nogen, så da en i mit team på arbejdet gik fra på barsel tidligere på ugen, så bagte jeg selvfølgelig en omgang småkager til hende. Jeg ville lave lidt visuelt også, så jeg lavede fire forskellige deje baseret på den samme grunddej, og så udstak jeg et stort hjerte og et lille hjerte inde i det store og samlede dem herefter igen, så der var to forskellige småkager i én.

Jeg lavede en portion med peanutbutter og hakket mørk chokolade, en med kokosmel, kokosolie samt grøn frugtfarve, en mørk med kakao, og en med frysetørret hindbær samt hakket lyserød chokolade. Grunddejen var helt enkel, men den kan selvfølgelig varieres på uanede måder. Jeg kan egentlig godt lide småkager – man kan bare smide en rest nødder og lidt hakket chokolade i, og så er man rimeligt sikker på at det fungerer alligevel.

2014 Barselssmåkager 060914 (7)

Dejen var lidt blød at have med at gøre, så det handlede om at arbejde hurtigt, da småkagerne ellers blev for bløde. Især den med kakao var svær at arbejde med. Jeg ville egentlig gerne have haft småkagerne i køleskabet igen efter samling, men det droppede jeg, da jeg på daværende tidspunkt allerede havde lagt dem klar på bagepladen, og der var ikke plads i køleskabet til bagepladen og jeg ville ikke flytte på dem igen, da de ellers ville falde fra hinanden eller i hvert fald miste det meste af deres hjertefacon.

Jeg var lidt ked af at dejen ikke rigtig smeltede sammen under bagning, da jeg gerne ville have haft en helt ensartet småkage, men det måtte blive som det blev. Et godt tip er derfor at udglatte småkagerne inden bagning, men det er selvfølgelig ikke vigtigt hvis man ikke har noget imod det lettere rustikke udseende.

2014 Barselssmåkager 060914 (16)

Min favoritsmag (og Ledsagerens) var den lyserøde. Det var nok også den sødeste af dem. Der var et eller andet med den søde lyserøde chokolade og det lidt syrlige hindbær. Det virkede godt. Kakaosmåkagen var dog også god kraftig, den med peanutbutter smagte fint af peanutbutter, og den med kokos smagte udmærket af kokos, men var nok den mindst spændende i gruppen.

Jeg lavede som sagt fire deje, og til den med kakao brugte jeg cirka 30 g kakao og 80 g hvedemel. Samme forhold til den med kokos. I kakaosmåkagen skiftede jeg også almindeligt hvidt sukker ud med brun farin, og den lyserøde småkage fik rørsukker. Om det gjorde nogen som helst forskel aner jeg ikke. Opskriften nedenfor er til den store portion, som jeg så delte op i fire mindre portioner. Hvad angår æggene, så brugte jeg ét æg af gangen, og når det var rørt sammen var det let nok at hælde “cirka halvdelen” i hver småkagedej.

2014 Barselssmåkager 060914 (18)

Grunddej til hjertesmåkager

20-25 store småkager

  • 2 hele æg
  • 450 g hvedemel
  • 1 strø salt
  • 1 tsk bagepulver
  • 300 g smør ved stuetemperatur
  • 180 g sukker

Slå æggene ud i et glas og rør det let sammen med en gaffel, så blommen går i stykker og bliver blandet med æggehviden.

Bland mel, salt og bagepulver sammen i en skål.

Kom smør og sukker i en skål og rør det sammen. Tilsæt melblandingen og rør det til en ensartet dej. Tilsæt til sidst æggene og bland det hele sammen.

Del dejen i fire portioner, tryk dem flade, pak dem ind i husholdningsfilm og læg dem i køleskabet i en times tid, indtil dejen er blevet hård.

2014 Barselssmåkager 060914 (4)

Opvarm ovnen til 200 grader varmluft. Læg bagepapir på tre bageplader.

Rul dejen ud og udstik i de ønskede forme. Sæt eventuelt småkagerne på køl igen inden bagning.

Bag småkagerne i cirka 10 minutter indtil de er let gyldne.

2014 Barselssmåkager 060914 (32)

1 thoughts on “Af hjertet tak

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.