Næsten sommer i Tyrol

Dansk

Næste stop i sommerferien var Kipfenberg, hvor vi havde en overnatning på Hotel Alter Peter. Hotellet ligger i en meget lille by og var derfor også placeret på markedspladsen lige i midten af byen. Mere centralt kunne det nok ikke være, men der var muligvis også kun ét andet hotel i byen (som lå lige overfor vores). Hotellet var udmærket, men af noget ældre dato end det første tyske hotel, hvilket kunne ses på både værelse og badeværelse. Det fejlede dog ikke noget, så det var såmænd udmærket, skønt lidt lydt at opholde sig i.

I modsætning til dagen før ankom vi denne gang omkring kl. 13, så vi havde god tid til at besigtige omgivelserne inden spisetid. Byen var så lille, at vi efter en times tid havde set det hele. Vi klatrede op af en meget stejl bakke for at stirre på den lokale fæstning og et eller andet midtpunkt i Bayern, og når man har set de to ting, så har man vist også set det hele. Men det passede meget fint med den tid vi havde til rådighed i byen, så det gjorde os intet.

Bagefter satte vi os i sommervarmen på markedspladsen, hvor vi købte et stykke kage samt en iskaffe og en iskakao fra det lokale konditori. Kagen var ganske fin, selvom butikken ikke havde så mange at vælge imellem. De tyske kager er meget solide og tørre i det, og vi regnede ikke med at de ville blive serveret med flødeskum eller cremefraiche til at stå imod med, så vi valgte den mest lagkage-agtige kage de havde. Den var nu også god med hindbærmousse og så videre.

Om aftenen spiste vi på hotellet, da de hver fredag i sommermånederne har grillaften. Grillfatter stod ved grillen, og så var der ellers spis-hvad-du-kan. Det var også udmærket og kostede ikke det hvide ud af øjnene. Af kød var der diverse pølser, kyllingelår og koteletter, og blandt tilbehøret fandt vi majskolber, bagte kartofler, sauerkraut med flæsk (det var nu spændende at få prøvet en lokal specialitet og smagte ikke så underligt som det lyder!), pastasalat, brød, kogte æg og tomater fyldt med et eller andet. Der var også forskellige dressinger, blandt andet en tzatziki. Grøntsager var de dog ikke så gode til. Den kogte blomkål stod for eksempel og svømmede i kogevandet, og pastasalat og den slags var meget fed og tung at spise.

Jeg bestilte vand til maden, mens Ledsageren fik sig en øl, der blev serveret i et glas nogenlunde samme størrelse som mit vandglas. Da han havde drukket færdig, kunne han egentlig godt lige drikke lidt mere, så han bad om en lille øl – hvilket blev serveret i et nuttet lille ølglas, som jeg blev nødt til at tage et billede af. Jeg ved ikke hvor tit de serverer øl så små! Men det er også bare de dér mærkelige danskere.

Efter aftensmaden var der underholdning på markedspladsen. Vi var åbenbart så heldige at komme forbi lige den aften, hvor de lokale Stadtmusikanten skulle give opvisning, så der var rigtig tyroler-stemning med fuld påklædning, sang og musik. Og Herr Bürgermeister bød velkommen med en tale, så det var jo alle de lokale kendisser, der var mødt op for at underholde os.

Vores hotelvindue åbnede lige op til pladsen, så vi havde fuldt udsyn til showet og kunne høre det hele de cirka to timer som det tog. Hvorvidt underholdningsværdien til sidst drænede bort kan diskuteres en anden gang.

2015 Kipfenberg Alter Peter 100715 (43)

Næste morgen var der en OK morgenmadsbuffet, hvor der blandt andet var bircher-mysli, som jeg selvfølgelig måtte prøve. De havde en dispenser til noget, der mindede om nutella men ikke rent faktisk var nutella, men den var i stykker, så der endte med at være hverken det ene eller det andet. Til gengæld var der croissanter, selvom det ikke helt opvejede manglen på det vigtigste element på den tyske brunchbuffet.

Herefter var enden nær, og vi skyndte os videre til bilen og til den lange – meget lange – køretur til Italien.