Dejlige Deutschland

Dansk

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (20)

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at blogge lidt om sommerferien, selvom det efterhånden er oceaner af tid siden vi kom hjem, og Ledsageren allerede er startet på arbejde igen. Men bedre sent end aldrig.

Slutdestinationen var Italien, hvor mine forældre havde inviteret hele familien på en uges ferie, men Ledsageren og jeg tog det ganske roligt på turen derned. Vi valgte at køre selv og havde booket to ophold på udrejsen. Første stop var i Herzberg am Harz, hvor vi ankom cirka kl. 17, men vi havde heldigvis heller ikke noget, som vi skulle nå. Vi valgte at stoppe ved grænsen først og handle lidt ind, da vi ikke regnede med, at vi gad bruge tid på det i den anden ende, når vi skulle hjem fra ferien (hvilket viste sig at være helt korrekt).

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (28)

Hotellet hed Englischer Hof og var et meget nydeligt sted. Pænt hotel, pænt værelse, pænt badeværelse, god internetforbindelse, god betjening og også rigtig dejlig mad i restauranten om aftenen. Vi havde bestilt opholdet inklusive en tre-retters-menu, hvor sidstnævnte kostede cirka 150 kr. ekstra per person, hvilket var billigere end vi kunne sige nej til.

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (21)

De havde en velbesøgt bar, hvor det vist mest var de lokale, der opholdt sig, mens selve restauranten var tom bortset fra os (der dukkede dog en familie op lidt senere, men jeg tror ikke de havde bestilt bord). Der var dog ingen problemer med maden af den grund. Vi kunne vælge frit mellem to forretter og to hovedretter, og så var der en ret med jordbær til dessert.

Inden forretten fik vi dog serveret lidt (småkedeligt) brød samt krydderfedt og en art kvark. Fedt bryder jeg mig slet ikke om at få på mit brød (jeg smagte det dog – men det ændrede min holdning sig ikke af), mens kvark-pålægget smagte udmærket men var meget tørt især på det lidt tørre og småkedelige brød.

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (4)

Til forret kunne vi vælge mellem en salat og en krydderurtesuppe, hvor vi begge valgte suppen, der viste sig at være rigtig lækker og cremet. Man kunne smage flødelegeringen, uden at suppen smagte for fedt, og så var den vældig nydeligt præsenteret med spiselige blomster på toppen. Jeg kunne nemt have spist meget mere af den.

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (6)

Til hovedret var der blandt andet en vegetarret med noget bagt ost, som jeg måske godt kunne være faldet for, hvis det havde været en forret, men til hovedret ville jeg gerne have lidt kød, så vi gik efter det sikre valg med wienerschnitzel (vi var jo i Tyskland trods alt) a la “jægerstil”, hvilket vil sige med champignon. Det var en meget stor portion og det hele smagte fint, men jeg kunne måske godt have ønsket mig lidt flere grøntsager. Men det hører sig jo ikke til på en winerschnitzel!

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (7)

Desserten var som nævnt med jordbær, blandt andet en ganske fin jordbæris med lidt “knas” i (jeg ved ikke helt, hvad det var, men det smagte godt) samt myntemarinerede jordbær, hvor mynten nok var en tand for skarp, så den overdøvede lidt resten. Men det smagte fint, og det er altid rart med jordbær om sommeren.

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (11)

Efter aftensmaden gik vi en tur rundt om søen, der lå lige ved siden af hotellet, hvorefter vi præsterede ikke at lave andet resten af aftenen.

2015 Herzberg Englischer Hof 090715 (12)

Inden afgang næste morgen indtog vi en rigtig fin morgenmadsbuffet i restauranten. Det hele var sat rigtig pænt op. Det var et lille hotel, og der var ikke mange gæster på det tidspunkt, så i stedet for at sætte en hel masse mad ind, der herefter skal smides ud, blev der rettet et lille antal af hvert pålæg, ost, og så videre an på små tallerkener, og så kom hotelmutter løbende ind og tjekkede og fyldte op. Det så godt ud, og man undgik madspild. Der var også små flasker saft, som vi prøvede en af (en med fersken, der smagte sødt men ikke for sødt), der var pølser og ost i alle mulige udgaver, røget laks, frisk frugt, nutella (!), mysli, yoghurt og lignende, røræg og bacon. Det eneste dårlige på buffeten var den kage, der fungerede som det søde indslag, for det var så tørt, at jeg bogstaveligt talt kunne banke det i bordet. Det smagte som om, at kagen var blevet skåret ud og anrettet aftenen før, og så havde det bare fået lov til at stå fremme og lufttørre hele natten.

Derudover var det dog et rigtig fint hotel, som varmt kan anbefales.

Herefter gik turen videre til næste stop, som også lå i Tyskland, og hvor vi ankom noget tidligere på dagen, så vi havde mulighed for at få udforsket området lidt bedre.