Tid til afslapning

Dansk

Den første aftens middag blev indtaget på en restaurant ikke langt fra hotellet. Vores eget hotel serverede kun morgenmad, men der var heldigvis en del andre spisesteder i området, og det tog os kun 10-15 minutter at køre derhen. Det var fredag aften, men påskeferiesæsonen var ikke skudt helt i gang endnu, så der var stadig mange tomme borde i restauranten. Alle de andre gæster virkede til at være lokale, hvis man dømmer ud fra de indforståede samtaler, tjeneren førte med dem.

Både opholdet i Tyskland og det senere hotelophold i Danmark foregik tæt på havet, så jeg var opsat på at få smagt i hvert fald én god fiskemiddag inden vi tog hjem, og det klarede vi den første aften. Ledsageren fik en luksusudgave af paneret fiskefilet, mens jeg fik en “Kaptajnstallerken” med 5 forskellige fiskeelementer. Der var sild, paneret fisk, røget laks, friske nordsørejer og store rejer med en lækker hvidløgsdressing, og de friske fiskeretter smagte også friskt. Salaten var nu ikke noget specielt – udover deres kombination af salatblade, agurk og bønnespirer med ananas, vindrue og melon.

Den næste morgen startede vi med morgenmad på hotellet, og der var tale om virkelig god morgenmad! Det var et forholdsvist lille sted med måske 20 værelser, så morgenmadsbuffeten var ikke så stor. Til gengæld blev alle æggeretter lavet efter bestilling. Der var et lille menukort på bordet, og tjeneren/den kvindelige ejer kom forbi og spurgte hvad det skulle være. Jeg bestilte røræg med rejer, for det er sjældent at man får lejlighed til det ellers. Derudover lavede de også lækre pandekager efter bestilling. De var meget lækre, helt friske og så lune at nutellaen smeltede, da jeg kom det på. Kombineret med lidt syltetøj og nogle friske jordbær, så var der ikke behov for meget mere (udover måske en ekstra pandekage, men appetitten var desværre ikke stor nok til det).

Efter morgenmaden tog vi til Husum, der er den nærmeste større by på hotellet, cirka 20 minutters kørsel derfra. Der var nu ikke helt så meget at se på, men vi fik gået en tur i gågaden og kigget lidt på butikker. Der var også en fin chokoladebutik, hvor de havde nogle sjove ting, blandt andet chokoladesardiner i en lille metal(lignende)æske.

Herefter kørte vi tilbage til Nordstand, hvor vi gik en tur langs vandet, hvor vi også passerede nogle frysende får. Der var desværre ikke nogle lam, og fårene ville ikke snakke med os – de flyttede sig da de mente at vi kom for tæt på. Vi så dog mange små lam rende rundt på markerne med flapørerne flagrende i vinden. Sådan et ville jeg gerne have gående i haven og se nuttet ud – så behøvede vi heller ikke tænke yderligere på græsplænen.

Aftensmaden blev noget nemt, bestående af burgere fra en takeaway-biks, der heller ikke lå langt fra hotellet (på Nordstrand er der egentlig ikke noget der ligger langt fra noget, fordi det er så lille et område). Burgerne var ganske billige og smagte såmænd også udmærket, men der var ikke mere i end der stod på menukortet (hvilket jeg også havde mistænkt), så jeg var glad for at jeg bestilte en salattallerken ved siden af. Jeg tror at vi betalte cirka 130 kr for mad til os begge to, hvilket inkluderede to burgere, en stor portion pomfritter og min salattallerken, så det var ganske habile priser.

2015 Watt n grill 280315 (2)