Frodige Fredericia

Dansk

2014 Jels Vikingespil 180714 (2)

Om morgenen, da vi skulle forlade Lübeck, startede vi med at tjekke ud fra hotellet, og pakkede herefter alt vores bagage i bilen. Derefter lod vi bilen stå på parkeringspladsen, mens vi gik den korte vej ind til centrum for at spise morgenmad i Karstadt.

Med morgenmaden veloverstået, kørte vi tilbage mod Danmark, hvor vi gjorde holdt ved grænsen. Her besøgte vi blandt andet Citti Park, som er en kæmpe butik i et lille indkøbscenter, der sælger både til private og til virksomheder, og som jeg er blevet ret glad for. De har et kæmpe udvalg af mange spændende varer, plus man kan få diverse dåser med sikkert 20 liters indhold og hvad ved jeg. Her køber jeg også nogle gange stort ind af chokolade, som jeg bruger en del af i desserter og så videre. Jeg har dog lagt mærke til at grænsebutikkerne også er begyndt at føre store poser af chokolade.

Vi var dog så uheldige at dukke op i Citti Park ligesom de var i gang med at flytte rundt på det hele, så intet stod hvor det var før, alt var blandet, hylder var ikke fyldt op, og jeg havde svært ved at finde det, som jeg ledte efter, så jeg fik faktisk ikke købt så meget, og det var svært at gå og nærstudere varerne, da det hele stod hulter til bulter. Det var lidt irriterende, men nu har vi så en undskyldning for at komme igen en anden gang. Ledsageren fandt dog de kattehårsbørster han længe har ønsket sig, og smed tre styks i kurven. Vi lider meget under kattehår hjemme hos os, hvilket nok er meget normalt med to så langpelsede katte.

Indkøbscenteret havde gang i noget ballonudstilling, så der var en masse mandshøje figurer sat sammen af balloner i forskellige størrelser og farver. Det så pænt imponerende ud. Der var blandt andet et sørøverskib, en motorcykel, en drage og en ridder, og Asterix og Obelix.

2014 Citti Markt balloner 170714 (6)

Efter Citti Park var vi også kort i grænsebutikkerne for at få fat i de reelle tilbud, blandt andet på nutella, som man jo ikke kan overleve længe uden.

Og efter det fortsatte vi mod Kryb-i-ly Kro ved Fredericia, hvor vi havde to overnatninger. Hotellet var meget gammeldags, skønt værelserne havde en pæn størrelse. Jeg glemte selvfølgelig at tage et billede af det, men fliserne på badeværelset havde den der brune farve, du ved, fra før god smag blev opfundet. Ledsageren havde givet mig en bellevue box til et hotelophold i julegave, hvilket inkluderede 2 overnatninger og en 2-retters-menu den ene aften, så det fik vi på ankomstdagen. Vi fik forret og hovedret, og da desserten ikke rigtig tiltalte os, så sprang vi den over. Vi sluttede muligvis af med lidt medbragte godter på værelset senere til en film.

Forretten var en fin fisketerrine med hele rejer i, og hovedretten var et meget mørt og meget lækkert stykke kød serveret med kartofler og lidt grønt. Deres priser ligger i den dyre ende, også for drikkevarerne (70 kr. for et glas rødvin til Ledsageren), så jeg var glad for at maden var inkluderet. Den anden aften havde vi allerede planlagt at spise et andet sted.

Kroen ligger ikke frygteligt langt fra seværdigheder, men der er ikke rigtig noget at se i lokalområdet. Vi gik en tur efter aftensmaden i det frygtelige solskin, men det var så også hvad det kunne blive til.

2014 Fredericia området 170714 (5)

Næste morgen indtog vi morgenmad i hotellets restaurant. Der var et udmærket udvalg, men der var ikke rigtig noget der imponerede, ikke rigtig noget, som de havde lagt ekstra arbejde i. Wienerbrødet var købt og lunet, rundstykkerne var købt og lunet, pandekagerne var købt og lunet. Det var lidt at springe over hvor gærdet var larvest. Jeg havde nok regnet med en lidt højere kvalitet, så jeg blev egentlig lidt skuffet.

2014 Kryb i ly Kro 180714 (1)

Det var en meget, meget varm dag, så vi orkede egentlig ikke at lave så meget. Vi tog ind til Fredericia og gik lidt rundt og kiggede på butikker, men det var nu hurtigt overstået da Fredericia ikke fylder så meget i landskabet. Derefter kørte vi en tur over broen til Middelfart og gik lidt rundt dér, men da jeg begyndte at blive lidt ør i hovedet på grund af varmen tog vi tilbage til hotellet igen for at slappe lidt af.

Lidt billeder fra vores formiddagstur:

2014 Fredericia området 170714 (20)

Og her leger jeg igen lidt med kameraets farveegenskaber (kun den grønne farve er bibeholdt resten er i sort/hvid):

Vi havde store planer for aftenen, da vi skulle til Jels Vikingespil, hvilket startede klokken 20. Derfor havde vi besluttet os for, at vi ville starte med at spise aftensmad på Restaurant Flammen i Kolding, da restauranten kun lå en halv times kørsel fra Jels. Vi har længe, længe snakket om at spise på Flammen (godt nok den i Odense), hvilket vil sige i årevis, og nu var her pludselig en meget passende lejlighed til det. Vi havde derfor bestilt bord til kl. 17, så vi kunne være helt sikre på at kunne nå både spisning og skuespil, og der var da heller ingen problemer på det punkt. Det var rigtig god mad vi fik på Flammen, og de havde et super udvalg af både kød og diverse former for tilbehør. Restauranten var pænt indrettet, og det var et flinkt personale. Vi var dog rigtig glade for at vi valgte at spise allerede kl. 17 da de åbnede, for omkring kl. 18 var der proppet omkring buffetbordene. Jeg synes nu heller ikke at der var særlig meget plads dér – det føltes lidt trangt. Men det var rigtig god mad, og i sommerens anledning var der også koldskål på buffetbordet. Ledsageren sprang det over, da hans mave ikke kunne mere, men jeg fik mig en skål, og syntes egentlig det var rart lige at slutte af med noget køligt. Det kan dog kun betale sig at spise på Flammen hvis man har appetit og sørger for at spise sig mæt i kød – spiser man sig mæt i grøntsagerne eller lasagnen og den slags, så er det alt for dyrt. Vi havde dog et rigtig godt besøg, og jeg håber da at vi ender med at komme igen (måske i Odense næste gang).

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (10)

Herefter gik turen til Jels, hvor vi havde lidt tid før forestillingen. Det var godt vejr, og der var mange der dukkede op med skovturskurve, hvilket jeg måske også kunne finde på, hvis vi skal afsted en anden gang. Det var også nemt at genkende de besøgende, der havde været til forestillingen tidligere år, da de medbragte puder til at sidde på. Forestillingen foregår i et amfiteater, hvor man sidder på hårdt græs, og selvom vi foldede vores medbragte jakker, så blev vi lidt ømme bagi til sidst, så det er en god idé at tage puder med i bagagen næste gang.

Forestillingen var såmænd ganske underholdende. Man kunne godt høre at det var amatører, men selvom stykket varede 2 timer plus 30 minutters pause, så føltes det ikke langt, og jeg sad ikke og kedede mig. Det værste var den halve times pause mellem kl. 21 og 21.30 – det trak lidt tænder ud. Her var der en del veteraner, der havde medbragt kaffe og kage, hvilket jo også er en udmærket idé. Der gik også medarbejdere rundt og forsøgte at sælge slik, is og fadøl, men det var vi selvfølgelig for nærige til at købe, og nok for mætte til at spise.

Noget af det bedste ved forestillingen var nok lokationen. Scenen var lige foran en sø, og her sejlede der engang imellem et vikingeskib forbi. Nogle gange lagde skibet til i forbindelse med stykket og satte vikinger af og så videre. Der kom også engang imellem heste galoperende forbi i baggrunden, og de havde rigtig mange statister til at skabe liv i billedet. Kulisserne var flotte og det samme var kustumerne. Da vi nåede pausen, var det også begyndt at blive mørkt, og så blev der sat fakler op rundt om scenen.

Da stykket var slut og de fleste havde klappet færdig, SKYNDTE VI OS HEN TIL BILEN. Der var rigtig mange mennesker der gerne ville hjem samtidig, så det handlede om at handle hurtigt! Vi var vist også blandt de første, der slap fri, så vi sad ikke så længe i kø. Jeg var dog en del træt, da vi endelig nåede tilbage til hotellet, men det havde været en rigtig udmærket dag, og det var sjovt at se og prøve noget nyt.

2014 Jels Vikingespil 180714 (70)