Australien tur/retur

Tidsstempel: 12. april – 13 . april 2014

2014 AUS Melbourne 120414 (34)

Lørdag startede vi med den helt store morgenmadsanretning i Warragul. Her fik vi blandt andet serveret nogle traditionelle boller kaldet ”hot cross buns”. Bollerne har typisk rosiner i og minder lidt om de danske hveder, der er bare flere krydderier i, og de er meget bløde og svampede, også selvom de serveres ristede. Krydset på toppen blev her lavet af en glasur lavet på mel og vand. De smagte rigtig godt, så jeg må se om jeg kan få dem afprøvet en dag herhjemme. Derudover var der også friskpresset juice lavet på æble og gulerod og morgenmadsprodukter.

Efter morgenmaden pakkede vi stille og roligt sammen og slæbte det hele ud i bilen. Vi kørte med min veninde tilbage til Melbourne, hvor vi mødtes med hendes kæreste. Mens vi stod i carporten i Warragul og sagde farvel, opdagede min veninde at der kravlede en kæmpe edderkop rundt under taget. Ledsageren kastede fluks sine hænder foran mine øjne, så jeg ikke kunne se noget, og så blev jeg hurtigt ledt derfra inden jeg udviklede permanente traumer! Australien har desværre alt for mange kæmpeedderkopper, så jeg er glad for at vi ikke bor dernede men kun er på besøg! Jeg nåede heldigvis ikke at se noget, hvilket også var godt, da min venindes mor kommenterede at det blot var en unge.

Herefter kørte vi som sagt til Melbourne, hvor vi læssede vores bagage af i min venindes kærestes lejlighed, og så kørte vi hen til et udendørsshoppingcenter. Her kiggede vi lidt på butikker, men endte til sidst på en café for at spise frokost.

Jeg fik en spaghetti carbonara, der smagte udmærket. Her indgik også pølseskiver med lidt anis smag, hvilket jeg dog ikke syntes passede helt ind. Det var en lidt forstyrrende smag i en ellers klassisk ret. Ledsageren fik en pizza, hvor samme pølse indgik (her passede den bedre), min veninde fik en pizza med kylling og avocado, og hendes kæreste fik en stor portion blæksprutteringe med pomfritter.

Herefter shoppede vi lidt videre, og det lykkes os at få købt de sidste souvenirs. Der var også kommet gang i det australske påskesalg, og her kan man nogle steder i stedet for chokoladeharer købe chokoladebilbyer. Jeg ved ikke helt om dyret hedder det samme på dansk, men det er et underligt lille dyr, der ligner halvt-kanin, halvt-rotte.

Inden vi vendte tilbage til lejligheden, gjorde vi holdt ved en isbutikskæde kaldet Trampoline. De sælger rigtig spændende varianter, sådan lidt Ben & Jerry-agtigt. Min veninde havde anbefalet dem, så det måtte vi selvfølgelig prøve.

Tilbage i lejligheden sad vi og snakkede i et godt stykke tid, indtil det var tid til at tage ud i lufthavnen. Min veninde kørte os derud – hendes bil er ikke helt så stor, og vi havde en god del bagage med, så der var ikke plads til både os, bagagen og hendes kæreste.

Vi nåede derud i god tid, men man ved jo aldrig hvordan trafikken kører, så det er altid bedre at være lidt for tidligt på den end lidt for sent. Vi fik sagt farvel, hvilket var lidt trist, men vi må se om vi ikke mødes igen en anden gang. Indtil videre har vi mødtes i England, i Danmark og i Australien, så vi snakkede om hvorvidt det skulle være for eksempel Tyskland næste gang.

I lufthavnen fik vi hurtigt tjekket ind, og da vi var sluppet af med den store bagage, slentrede vi lidt rundt og studerede butikkerne – ikke at der var så mange. Vi endte med at tage en hurtig burger på ”Hungry Jack’s”, som er hvad Burger King hedder i Australien, af en eller anden årsag. Det var en burger, og det var såmænd det bedste man kan sige om den. Men det kunne være værre – det kunne være McDonald’s.

2014 AUS Melbourne 120414 (14)

Herefter skulle vi have brugt de sidste håndører, og for dem købte vi selvfølgelig lidt slik. Ledsageren ville gerne have en pose vingummi med til den lange flyrejse, og det skulle være ordentlig vingummi som Haribo, ikke de der mærkelige australske nogen, der ikke rigtig falder i vores smag. Vi havde derfor nogle enkelte elementer, som vi vidste at vi gerne ville have, og derefter var der 3,18 dollars tilbage. Så var det bare virkelig tarveligt at alle chokoladebarerne kostede 3,19! Jeg endte med at finde noget til 2,99, og så sagde Ledsageren til ekspedienten at hun kunne beholde resten, for han ville ikke have alle de 1 cents tilbage. Det var jo en ren formue han gav væk.

Bagefter var det jo bare at vente, og vente, og vente. Til sidst kom vi dog om bord på flyet. Det kan dog lige nævnes her, at de denne gang faktisk vejede håndbagagen da vi tjekkede ind, hvilket er første gang vi oplevede det, så det var meget heldigt at det hele vejede hvad det måtte! Taskerne var måske lidt tungere den anden vej, da vi også havde gaver med.

Flyet var en halv times tid forsinket, hvilket dog ikke gjorde så meget, forudsat det ikke var så forsinket at vi ville misse vores fly i Doha. Doha Lufthavn er så kedelig at man helst skal tilbringe så lidt tid dér som muligt. Der var rigtig mange mennesker på flyet til Doha, da påskeferien nu var gået i gang og mange skulle på ferie. Der var knapt så mange, men stadig en del, på flyet fra Doha til København.

Klokken cirka 11.20 om aftenen lettede vi fra Melbourne.

Udsigten fra flyet mens vi venter på at komme af sted:

2014 AUS Melbourne 120414 (15)

Farvel til Melbourne:

2014 AUS Melbourne 120414 (16)

Der gik ikke lang tid fra vi blev sat i flyet til den første ret blev serveret. Turen fra Melbourne til Doha tog 13-14 timer, så der blev serveret mad to gange. Første gang var det aftensmad, hvor vi begge fik kyllingeretten. Den var såmænd udmærket. Kyllingen var veltilberedt og saucen smagte af noget. Desserten var en meget lækker passionsfrugt cheesecake.

Noget senere kom morgenmaden, hvor man kunne vælge mellem røræg med kyllingepølser og grøntsagsfrittata. Ledsageren valgte førstnævnte og jeg det sidste. De var begge udmærkede, men den tilhørende croissant var meget tør og kedelig.

2014 AUS Melbourne 120414 (20)

Til hjemturen havde vi også investeret i to nakkestøtter, hvilket klart kan anbefales til så lang en flyvetur. Ledsageren fik rigtig god gavn af sin, da det lykkedes ham at få 4-5 timers søvn i løbet af turen. Jeg sov slet ikke – måske døsede jeg 10 minutter eller så et par gange. Jeg brugte også min nakkestøtte til at sidde på engang imellem, hvilket betød at jeg havde meget mindre ømhed i kroppen i forhold til rejsen den modsatte vej, da vi endelig kunne vakle fra flyet, men jeg havde det virkelig skidt de sidste par timer af den første flyvetur og ville bare gerne af flyet så hurtigt som muligt. Det er virkelig hårdt at skulle flyve så langt, så selvom vi gerne vil tilbage til Australien en dag, så går der lang tid før jeg har lyst til at udsætte mig for så hård en rejse igen.

På grund af tidsforskellen landede vi i Doha omkring kl. 5-6 om morgenen. Her er nogle billeder af morgenhimlen set fra oven:

Fly over vand med små både:

2014 AUS Melbourne 120414 (24)

Jeg fik også taget en masse billeder af Doha, og det var svært at frasortere nogen af dem selvom de er meget ens, da sandsynligheden for at vi returnerer til Qatar ikke er så stor.

Efter landing blev vi igen kørt via bus ind til selve lufthavnen. Her var der mange flere mennesker end sidst vi var i Doha, hvilket var om natten. Der var dog ikke meget mere at foretage sig, men heldigvis ventede vi også kun cirka 20 minutter, før der blev lukket op for indtjekning til næste del af rejsen.

Den resterende flyvetur var heldigvis kortere, så det var ikke så slemt, og jeg fandt også ro til at se lidt film. Efter kort tid blev der serveret mad, men jeg blev ret skuffet over at vi fik serveret stort set det samme som sidste måltid. Klokken var jo 10 om morgenen, så de kørte i morgenmad ligesom da vi landede i Doha. Her kunne vi vælge mellem tre retter: Omelet, frittata og søde pandekager. Der var dog ikke nogen omelet – det blev præsenteret som røræg, da kabinepersonalet gik rundt. Ledsageren og jeg valgte begge at få pandekager. Vi ville måske gerne have haft noget mere stabilt og frokost-agtigt, men vi havde lige fået serveret både røræg og frittata, og så gad vi ikke rigtig igen. Det skal siges at pandekagerne ikke så særlig appetitlige ud, men de smagte faktisk meget godt. De blev serveret med vanillecreme, mandelsplitter og syltede kirsebær.

2014 AUS Melbourne 120414 (35)

Senere i forløbet kom der en lille lun snack, der bestod af en lille tortilla samt en krydderkage, der smagte udmærket.

2014 AUS Melbourne 120414 (36)

I København Lufthavn tog det oceaner af tid at komme igennem paskontrollen. Der var alenlang kø, men kun to luger åbne.

Herefter fandt vi et tog, som vi havde lyst til at tage med. Vi havde købt billetter på forhånd, men ikke noget med orange-billetter, hvor man kun kan køre med den specifikke rejse, man har bestilt pladser til. Der var masser af ledige pladser, så det var ikke et problem at sidde ned.

I Odense skulle vi vente i cirka 15 minutter, før vi kunne komme med en bus, og så var vi hjemme igen omkring kl. 18, 18.30.

Ledsageren insisterede på at vi holdt os vågne så længe som muligt for at udligne jetlagget, så vi pakkede det vigtigste ud og smed os herefter på sofaen for at se fjernsyn. Da klokken var cirka 20.45 kunne vi dog ikke holde til mere og slæbte os i seng, hvor vi efterfølgende sov fast i 9 timer.

Vi har heldigvis ikke lidt synderligt af jetlag på returrejsen, og selvom vi vågnede tidligt de første par dage efter hjemkomst, så passede vi naturligt ind i døgnrytmen. Da jeg endelig gik i seng søndag aften havde jeg været vågen i cirka 46 timer, så jeg var meget træt.

Vi har haft en fantastisk og meget begivenhedsrig tur til Australien med unikke oplevelser og godt vennebesøg, så det kan godt betegnes som den bedste ferie indtil videre. Det var også rigtig fint at kombinere tre former for ferie i én: krydstogt, vennebesøg og “forlænget weekend” i Sydney på egen hånd. Det gav god afveksling. Jeg er efterhånden oven på igen efter den lange spisetur, så jeg glæder mig til næste ferie.