De første dage i Australien

Tidsstempel: 23. marts 2014

2014 AUS 230314 Melbourne (2)

Vores første hotel var Best Western Airport Motel & Convention Centre i Melbourne. Det lå i en belejlig afstand fra lufthavnen, så det tog ikke alt for lang tid for hotellet at afsende en bus til at hente os i. Personalet var meget venligt, men det var lidt spøjst med den bestilte morgenmad. Da jeg reserverede vores værelse, stod der at det var inklusive morgenmad, hvilket var en af grundene til at jeg valgte stedet. Da vi tjekkede ind, fik vi så at vide at der kun var morgenmad til én person, hvilket jeg synes er lidt underligt, når nu man tydeliggør ved bestillingen at man rent faktisk er to personer. Så vidt jeg husker, kunne man ikke bestille det, da man reserverede.

2014 AUS 230314 Melbourne (16)

Men det var så heller ikke værre, end at man bare kunne bestille om morgenen. Morgenmaden kostede cirka 100 kr. pr. person, hvilket ikke er helt ovre i den dyre ende, men alligevel dyrt i forhold til kvaliteten på hvad man får.

Jeg tror at hotellet serverer traditionel australsk morgenmad, hvilket åbenbart betyder røræg, pølser, bacon, stegte svampe og bagt tomat, hvor tomaterne nu ikke havde fået helt længe nok i ovnen efter min smag. De var stadig hårde. Dertil var der også en type kartoffel kaldet ”hashbrowns”, hvilket minder lidt om små røsti. Æggene smagte sødt, som om de var blandet op med sødmælk, hvilket heller ikke er helt utænkeligt. Pølserne var ikke så spændende, men baconen var god. Det var nogle tykke fedtfattige skiver, som jeg ikke rigtig har set i Danmark, og hvis de findes, så er de sikkert meget dyre. I restauranten havde de også lagt den stegte bacon oven på toastbrød, så meget af det overskydende fedt blev opfanget. Det synes jeg jo også er smart.

Der var ikke nogle rundstykker eller lignende, til gengæld gør australierne sig meget i toastbrød. Der var et mindre udvalg og nogle brødristere, så man kunne riste hvad man havde lyst til. Dertil var der små pakker med smør, honning, to slags syltetøj og noget forfærdeligt stads, der hedder ”vegemite”. Det er noget gærekstrakt af en slags. Jeg har smagt den britiske udgave i form af ”marmite”, så jeg holdt mig fra det.

Der var også frugt, som dog mest lignede noget hældt ud af et glas eller en dåse, diverse morgenmadsprodukter, mysli, græsk yoghurt, sødmælk og letmælk. Der var også mange forskellige slags wienerbrød, blandt andet en ret kedelig muffin, en god croissant, små chokoladefyldte wienerbrød, kanelsnegle, og så videre. Det meste af det var faktisk godt. Da vi fik morgenmad på andendagen var der også små glas med yoghurt, nogle med passionsfrugt og nogle med blandede bær, og der var også et mindre fad med ost og kødpålæg. Yoghurten var græsk yoghurt, som de vist gør sig mest i i Australien – jeg har ikke set den tynde slags endnu. Der var dog ikke helt så meget passionsfrugt i, som jeg måske havde håbet.

Vi var rigtig glade for hotellet, i hvert fald indtil vi gik i seng den sidste aften. Vores værelse havde en fin størrelse og var rent og pænt (i hvert fald indtil vi flyttede ind), hvilket måske kom af at mange af værelserne var under renovation, og vi havde nok fået nogle af de nye værelser. De var i gang i værelserne ved siden af vores, uden at vi dog blev generet af støj herfra. Om aftenen besluttede de sig dog for at der skulle holdes fest lige oven på hovedet af os, og en større flok høns trampede og hoppede rundt, de spillede DJ og musikken LARMEDE. Det er ikke så nemt, når man har jetlag og forsøger at sove. Efter en times tid gik Ledsageren ned til receptionen og klagede, og så fik vi også et nyt værelse uden problemer (lidt ringere kvalitet, men vi var ligeglade, bare vi kunne sove i fred). Men inden vi fik pakket alle vores ting, slæbt det hele ned i den anden ende af hotellet og havde smidt os igen, var vi selvfølgelig lysvågne. Jeg fik næsten ingen søvn den nat, måske et par timer hvis jeg var heldig. Jeg var helt smadret dagen efter. Vi var meget utilfredse med hotellet! Ledsageren tror at de havde glemt at vi var der, da værelserne omkring vores jo var under renovation, men det er stadig ikke en acceptabel undskyldning. Hvis man har et lufthavnshotel, så vil man få mange gæster, der enten er trætte efter deres flyvetur, eller som skal tidligt op næste morgen, og så ligner det virkelig ikke noget at holde fest til langt ud på natten.

2014 AUS 230314 Melbourne (1)

Vi blødte lidt op igen, da de tilbød at køre os til den nærmeste togstation. De har en rigtig fin busservice, hvor man kan komme både til og fra lufthavnen. Om morgenen kørte bussen dog på bestemte tidspunkter, så vi ventede en halv times tid i loungen, hvor vi så australsk tv, indtil det blev vores tur.

Om søndagen den første dag lavede vi ikke så meget. Vi slappede en del af, og så gik vi tur i lokalområdet – ikke at der som sådan var så meget at se dér, da det var et lidt afsidesliggende område, men vi gik et par ture og kiggede blandt andet på huse. Jeg synes at mange af de australske huse er utroligt flotte og meget store i forhold til danske standarder, men jeg kender selvfølgelig ikke priserne. Efter sigende skulle beboelse i Melbourne være meget dyrt for både huse og lejligheder.

Og så var der også de mere forfaldne typer:

2014 AUS 230314 Melbourne (9)

Der var en del af husene, der havde statuer ude foran, og jeg synes generelt at de gjorde en del ud af deres forhaver.

2014 AUS 230314 Melbourne (8)

Vi så også fritgående kakaduer, der sad i træerne og larmede. Det er sikkert Australiens svar på den danske due.

2014 AUS 230314 Melbourne (11)

Til frokost delte vi en sandwich og to små kager ved det lokale bageri, der også fungerede som café. Sandwichen bestod af croissant med ost og skinke, udmærket uden at være særpræget. De to små kager bestod af en chokolade eclair samt en ”tim tam cheesecake”. Sidstnævnte var lidt ligesom en oreo cheesecake – den smagte udmærket. Vandbakkelsen i eclair’en smagte lidt hengemt, som om den var bagt en del tidligere på ugen, men fyldet var udmærket friskt.

2014 AUS 230314 Melbourne (10)

Til aftensmad købte vi fish’n’chips fra en lokal biks, og det var faktisk helt fantastisk! Og også super billigt. Vi købte en ”Fish deal” til 5,5 dollars, som bestod af en kæmpe friteret fiskefilet samt en enorm mængde pomfritter, og en ”Seafood pack” til 10 dollars, der bestod af en fiskefilet, en portion friteret kammuslinger, en ”crab stick”, to blæksprutteringe og en hel masse pomfritter. Det hele blev smidt i frituregryden, men det smagte utrolig lækkert.

2014 AUS 230314 Melbourne (18)

Blæksprutteringene var ENORME, der var rent faktisk fisk indeni! I modsætning til de danske udgaver hvor der er en lille gummiring. Og så koster kammuslinger åbenbart tæt på ingenting i Australien, for de tager dem bare og dypper dem i tempuradej og smider dem i olie! Og alt det for mindre end 16 australske dollars, hvilket måske svarer til cirka 80 kroner. Vi kunne snildt have nøjedes bare med ”Seafood pack”, men det er jo svært at bedømme hvor meget mad man får. Her fik man i hvert fald rigeligt.

2014 AUS 230314 Melbourne (19)

Jeg var i hvert fald meget imponeret over vores aftensmad og snakkede om den i flere dage efter. Hotellet var også udmærket, alt til trods.

På en af vores gåture fik vi også mødt en australsk kat, som var sort og hvid og havde et lille sort overskæg. Den ville gerne være venner og snakkes med, men den var heldigvis klog nok til ikke at følge efter os da vi gik videre.

Og til slut et billede af australsk plastik valuta:

2014 AUS 230314 Melbourne (7)