Turen går til Norge 29.11.2013

Dansk

2013 Norge 291113 (12)

Vi tog en smuttur til Norge for at besøge Ledsagerens tante og dennes døtre, som bor her. Tanten havde været med til vores bryllup tidligere på året, og hun havde givet udtryk for at vi gerne måtte komme på besøg hos hende i udlandet. Ledsageren og jeg havde snakket om at hvis vi skulle nå at komme til Norge indenfor den nærmeste fremtid, så var det lige ved at være nu. Til næste forår tager vi jo 3 uger til Australien, og så er det meste af vores feriebudget for 2014 allerede brugt. Jeg syntes jo også at det kunne være rigtig hyggeligt at se Oslo i vinterlysets skær, så det passede sådan set udmærket med et visit i starten af december.

Vi startede allerede vores tur torsdag aften, hvor vi tog toget til København. Det er jo meget heldigt at jeg har en onkel og tante i København, hvis lejlighed vi kan indtage efter behov. Aftensmaden bestod af sandwich, som blev smurt hjemmefra og spist i toget. Rejsen gik uden problemer, og vi var ved min onkels lejlighed omkring kl. 20.15. Min tante skulle op allerede kl. 5.15 om morgenen for at komme på arbejde, så vi gik faktisk alle sammen tidligt i seng. Vi skulle med vores fly omkring kl. 9, så vi skulle også tidligt op.

Morgenmaden indtog vi i lufthavnen, så vi ikke behøvede at kaste maden i os men kunne spise i ro og mag, velvidende at flyet var lige ved siden af.

2013 Norge 291113 (2)

Selve flyveturen gik også stille og roligt. Vi blev dog en smule forsinket da vi nærmede os Oslo, da der var sne i luften samt på landingsbanen. Lufthavnen så således ud, da vi landede:

2013 Norge 291113 (10)

Her er lidt flere billeder taget fra flyet. Landskabsbillederne er af Oslo og det omgivende område.

Da vi havde fået fat på vores ting, tog vi et tog fra lufthavnen og ind til centrum, hvor vi parkerede vores kuffert mens vi gik tur i Oslo. Vi osede mere end vi shoppede, for alt er helt vildt dyrt i Norge, og jeg kunne ikke rigtig få mig selv til at betale så mange penge selv for noget som jeg godt kunne lide! Jeg havde læst om et julemarked i Oslo, så det fandt vi også frem til. Der var en god mængde boder, men i betragtning af at de beskrev det som “Oslos største julemarked”, havde jeg nok forventet lidt mere. Vi gik også tur på Akers Brygge i havneområdet, og frokosten endte med at blive indtaget på Burger King.

2013 Norge 291113 (26)

Hen af eftermiddagen fandt vi vej tilbage til banegården igen, hvor vi teknisk set skulle med et tog ud til den by, hvor Ledsagerens tante bor, men grundet sporarbejde var toget blevet erstattet af busser. Det hele forløb dog uden problemer, og vi fandt frem til den rette endestation (det var så også en direkte rute, så det var nok ikke så svært), og vi fandt også frem til Ledsagerens tante.

Hjemme hos tanten fik vi serveret aftensmad i form af en kotelet-og-svamperet serveret med kartofler. Det var meget lækkert, og koteletterne var meget smagfulde. Hvorvidt dette skyldes at tanten tilberedte maden ud fra Brødrene Prices devise om rigeligt smør ved jeg ikke, men godt smagte det.

Den yngste kusine kom forbi lige tids nok til at deltage i aftensmaden. Hun skulle egentlig af sted til Sverige sammen med nogle veninder, men var blevet hængende fredag, så hun også kunne nå at hilse på. De andre kusiner var inviteret til frokost om lørdagen. Vi sad så om kaffebordet og snakkede og spiste nogle af de småkager, som Ledsageren og jeg havde medbragt. Jeg var efterhånden meget træt, så det lykkedes mig at falde i søvn og blev til sidst uhøfligt vækket af Ledsageren, der sagde at nu skulle vi i seng. Tanten taler godt dansk med en smule norsk accent (i hvert fald når hun taler til os), og kusinen talte norsk på et næsten forståeligt niveau. Det krævede dog en del koncentration at følge med, og det var ikke det hele jeg forstod. Ledsageren faldt hurtigt ind i samtalen (det var jo ikke første gang at han besøgte sin norske familie). Til trods for at jeg faldt i søvn, så havde vi en hyggelig dag i de norske fjelde.