Bryllupsrejse 2013, Dag 7: AARHUS

Dansk

DATO: 18. maj 2013

DAGENS DEAL: Ingen 😦

Den sidste reelle dag på vores bryllupsrejse både startede og sluttede i Aarhus. Vi havde ingen særlige planer for dagen udover at slappe af, så vi tog os tid med morgenmaden. Der var rimeligt godt besøgt på hotellet, men der skulle vist også være fest i lokalerne om aftenen, så der var overnattende gæster. Morgenmadsbuffeten var udmærket, men ikke fantastisk – sådan set som vi huskede den. Dog var kringlen bedre denne gang.

Efter morgenmaden besluttede vi os for at tage på en kort formiddagstur til Himmelbjerget, som jeg ikke mindes at have besøgt før, men Ledsageren kendte til det. Det var et ganske udmærket skovturssted, og der var da også mange besøgende denne solskinslørdag (det var faktisk meget varmt da vi besøgte Aarhus). Der er dog i grunden ikke så meget at se ved Himmelbjerget, udover en fin udsigt. Der er et hotel og nogle småbutikker for at tjene penge på turisterne, men ellers så er det mest et sted man samles for at hygge sig, fordi omgivelserne er flotte og der er noget at samles om. Havde vores planer været anderledes, ville det have været et fint sted at indtage vores frokost.

Senere på dagen endte vi inde i Aarhus centrum igen, for denne gang skulle vi på kaffe-og-kage besøg. Sidste gang vi boede på Helnan Aarslev Hotel var det jo med fuld forplejning i form af deres gourmetophold, hvilket også inkluderer kagebord om lørdagen. Denne gang valgte vi dog at prøve noget nyt, så jeg havde fundet et sted i Aarhus, hvor de havde kagebuffet hver dag, også i weekenden. Prisen per person for at få ubegrænset adgang til kage? 35 kr. Alvorligt talt, ja. 35 kr. og så får man, ifølge deres hjemmeside, kage, guf og frugt. Det er et fint lille sted, lige ned til vandet, kaldet Globen Flakket.

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (18)

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (19)

Okay, for 35 kr. var vore forventninger måske ikke så høje, men fik vi bare ét stykke kage, så var pengene tjent hjem igen. 35 kr. for et stykke kage er jo ikke uhørt visse steder. Kagebordet inkluderede dog ikke drikkevarer, og der er de så fikse, at de ikke på deres hjemmeside fremviser priserne herpå. Ledsageren endte med at bestille en iskaffe, og jeg valgte en cocio dream (cocio, softice, flødeskum, chokolade – den var faktisk rigtig god). Begge dele – og alle deres andre drikkevarer – koster omkring 50 kr. Min cocio dream kostede vist 53 kr., så de tjener jo nogle penge ind igen på drikkevarerne. Men intet ondt ord om cocio dream – den smagte som sagt godt.

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (29)

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (26)

Kagebordet havde et rigtig flot udvalg i betragtning af prisen. Der var to slags brownie – en lys og en mørk. Tiramisú. Rabarbergrød og smuldreæblekage – hertil både flødeskum og creme fraiche. Og en flødeskumslagkage med chokolade og valnødder. Og så lidt frugt. Det bør nævnes at der ikke rigtig var noget “guf”, som lovet – jeg havde måske forventet slik eller chokolade af en art, men det er så også okay. Vi kan nok ikke få det hele hver gang.

Tiramisúen fik jeg ikke smagt, fordi jeg hverken bryder mig om kaffe, mascarpone, ladyfingers eller marsala, og så er der næsten ikke noget tilbage af desserten at smage på, men den skulle ifølge Ledsageren være fin. De to brownies var udmærkede, men ikke fantastiske. Rabarbergrøden var et rigtig fint indslag – jeg var meget imponeret over, at de benyttede sæsonvarer. RabarberGRØD var dog temmelig misvisende, da rabarberen på ingen måde havde kogt længe nok. De var ikke kogt ud, så det var bestemt ikke grød, og så skulle de have haft lige lidt længere for at blive møre nok, men derudover smagte det godt.

Jeg var glad for at der var en flødeskumskage, for intet kagebord er perfekt uden en flødeskumskage af den ene eller anden variant – men den blev lidt for meget af det gode i den lange bane. Jeg elsker flødeskum, men der måtte gerne have været et eller andet til at stå i kontrast hermed – bare en simpel vanillecreme ville have været nok. Nødderne og chokoladen forsvandt i de store hvide dundyner, men ellers var det rigtig lækkert, og spiste man lidt brownie sammen med, så gik det også nok.

Smuldrekagen var også vellykket og frugten – ja, den så fin nok ud på buffetbordet, men længere nåede den vist ikke før vi var mætte.

Alt i alt var det overraskende godt. Det var ikke gourmetkager, men for 35 kr. var det helt fantastisk. Kunne man tænke sig at prøve kræfter med et kagebord i Aarhus eller omegn, så er Globen Flakket et rigtig godt sted, og prisen kan man jo ikke brokke sig over. Jeg ville i hvert fald ikke have noget imod at komme igen en anden gang.

Efter et vellykket besøg i Aarhus by drog vi retur mod Helnan Aarslev Hotel for at slappe af og slå mave. Aftensmaden var der styr på, da vi jo dagen før havde bestilt gourmetmenuen til lørdag aften. Sidste gang startede gourmetmiddagen kl. 18.30, så det var også her, at vi troppede op denne gang. Vi fandt tjeneren, og jeg gjorde ham høfligt opmærksom på, at der nok var bestilt et bord i enten mit eller Ledsagerens navn. Tjeneren kiggede noget uforstående på os, men til sidst fik vi forklaret os frem til, at det var os, der havde bedt om at “hoppe på” gourmetmiddagen, og så var han straks med på det og anviste os vores bord. Jeg synes det er lidt underligt at deres gourmetmenu ikke allerede kan bestilles særskilt, for de har jo almindelig restaurant også, ikke kun for hotellets gæster (dog er det nok mest dem, der spiser der). De måtte endog ligefrem opfinde en pris dagen før for at finde ud af, hvad vi skulle betale for det. Vi endte med at slippe 500 kr. pr. mand, hvilket er OK.

Første servering bestod af brød, der blev serveret med smør samt oliventapenade.

Herefter indtraf første ret, som jeg synes var aftenenes bedste indslag. Det drejede sig om en fiskelasagne, der var samlet smukt i mange lag. Lagene var hvidkål, eller i det mindste en anden type kål, og så der var to slags fisk – en hvid og en laks. Dertil fiskerogn samt finthakkede rodfrugter. Den var meget flot, så den løftede forventningerne til resten af aftenen.

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (43)

Næste ret var en lille butterdejsløgtærte, som også smagte dejligt. Det mindede mig om, at jeg også gerne selv vil lave en løgtærte på et tidspunkt, men der er så mange retter, jeg gerne vil forsøge mig med, og så lidt tid og så få munde at mætte.

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (45)

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (48)

Hovedretten var meget rustik og bestod af noget kalvekød, der var pakket ind i noget, jeg mener var kalkun (eller lignende). Dertil almindelige ovnkartofler, rodfrugter og en sauce. Det smagte udmærket, men Ledsageren og jeg måtte erkende, at det var en meget tung ret til den varme aften, hvilket køkkenet ikke kan klandres for, men det betød at vi ikke nød retten så meget, som vi ville have gjort, hvis vi havde fået den serveret i fx januar.

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (51)

Herefter kom osteretten, som er den ret jeg altid frygter. Jeg kan godt lide ost, som sådan, og jeg kan godt lide et ostebord til aftensmad, men det er ikke alle oste, som jeg kan spise. Jeg kan ikke lide de stærke oste, og jeg bryder mig ikke om de tørre varianter. På restauranter ved man jo aldrig helt hvad man får serveret. Typisk får man 3-5 forskellige oste, og typisk er der 1-2 af dem, som jeg kan lide.

Denne aften fik vi tre forskellige oste serveret med en stor stak oliven. To af ostene var meget tørre, og den sidste var udmærket, men lidt for skarp til at jeg kunne spise den på sine egne præmisser, og slet ikke med oliven, som jeg sådan set heller ikke bryder mig om. Det lykkedes dog Ledsageren at få udleveret mere brød af tjeneren, hvilket hjalp, men vi var begge lidt skuffede over retten. Det virkede mest som om, at de bare havde smidt et par osteskiver og en håndfuld oliven på en tallerken, og så var det det. Der manglede noget sødt fx i form af syltetøj til at stå imod de tørre og salte oste. De serverede jo ikke engang brød til retten, det måtte vi selv spørge efter. Der var heller ingen kiks til. Generelt set virkede retten slet ikke gennemtænkt, så lige dén ret var ikke en succes.

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (54)

Desserten var noget bedre og bestod af lidt friske bær, en lille mazarinkage, lidt karamelsauce og lidt is. Ganske udmærket men en kende forglemmeligt.

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (57)

Tilbage på værelset kom vi hurtigt til enighed om, at maden var markant bedre sidste gang vi var har. Kun første ret syntes på samme niveau, og fiskelasagnen er stadig den ret, som jeg rent faktisk kan huske, når jeg tænker tilbage på aftenens menu. Maden var bestemt ikke dårlig, men den levede ikke op til minderne.

Resten af aftenen blev brugt på at slappe af. Vi var kede af at bryllupsrejsen allerede skulle slutte, men vi savnede også at komme hjem til kattene igen, og vi havde jo et stort arbejde foran os den følgende uge i forbindelse med at arrangere bryllupsreceptionen.

Næste morgen vendte vi næserne hjemad, så snart morgenmaden var overstået, og da vi var kommet hjem og havde snakket lidt med kattene, tog det os resten af dagen at få pakket alle vores ting ud. Og så var vi ellers også trætte og trængte til ferie!

2013 Bryllupsrejse Aarhus 180513 (62)