Bryllupsrejse 2013, Dag 2: SKAGEN

Dansk

DATO: 13. maj 2013

DAGENS DEAL: Ingen 😦

Den 13. maj startede vi på Løgstør Park Hotel i Løgstør. Det regnede – og det fortsatte det med resten af dagen. Morgenmaden var udmærket, og der var alt det, som man forventer i form af brød, syltetøj, ost og pålæg. Der var også morgenmadsprodukter og to frugtfade, et med udskåret frugt (som dog ikke så så appetitligt ud, da det var smidt hulter-til-bulter og var blevet en anelse brunt) og et fad med større stykker melon, ananas og vindruer. Der var naturligvis ikke så meget at vælge imellem, som der havde været på Munkebjerg Hotel dagen før, men det var et fint morgenkomplet, hvor intet manglede, og til så få mennesker var det rigtig fint.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (40)

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (41)

Efter morgenmaden stuvede vi alle vores ting ind i bilen, og jeg bar stadig rundt på min brudebuket, som havde stået i vand natten over. Den fulgte troskyldigt med i sidelommen af bilen.

2013 Skagen 130513 (2)

2013 Skagen 130513 (1)

Vejret var dog ikke noget at råbe hurra for. Nu havde vejret ellers haft hele søndagen til at få regnet af, men det var åbenbart ikke nok, så det regnede under hele turen fra Løgstør til vores ferielejlighed i Skagen. Her et udtryksfuldt billede ud af sideruden:

2013 Skagen 130513 (3)

Den originale plan for første dag i Skagen havde egentlig været at tage rundt og se lidt udendørsting, heriblandt Grenen, men det var vejret ikke rigtig med på. Klokken var kun omkring 11, og vi kunne først få nøglen til lejligheden klokken 15, så det var rimelig lang tid at sidde og vente i bilen. Vi gik lidt rundt i Skagen by og kiggede på butikker, men løb herefter tør for underholdning og besluttede os for at tage en tur til Frederikshavn i stedet og kigge på de butikker, som de nu har der.

Vi stoppede også kort ved et udkigspunkt, hvor jeg fik taget nedenstående billede ud af vinduet.

2013 Skagen 130513 (4)

I Frederikshavn vandrede vi også lidt rundt og fandt os til sidst til rette på en lille café kaldet Café Stæhr, hvor Ledsageren fik sig en kop varm kakao og en oste-og-skinke-sandwich, og jeg en omgang fiskefrikadeller med rugbrød og remoulade. På daværende tidspunkt var humøret ret lavt, men klokken var også omkring 13.30, og vi havde ikke fået noget at spise siden morgenmaden (også selvom vi spiste godt til). Blodsukkeret var lavt, men vi friskede lidt op henover maden.

2013 Skagen 130513 (5)

Kakaoen var meget dekorativt lavet ved at lade smeltet chokolade samle sig i linjer på glasset. Herefter blev der tilsat varm mælk, og så skulle kunden selv røre det sammen. Der blev brugt en meget mørk chokolade, så der fulgte også en lille portion sukker med til at søde drikken med, hvilket også var nødvendigt. De kaldte det en varm kakao ala Picasso. Idéen var meget god.

2013 Skagen 130513 (6)

Ledsagerens oste-og-skinke-sandwich var stor og svulmende og smagte efter sigende godt. Den var pyntet med lidt forskelligt grønt, et stykke frisk figen og en lille radiserose.

2013 Skagen 130513 (8)

2013 Skagen 130513 (9)

Mine fiskefrikadeller var også meget appetitlige. De var lune og friske, grønne af urter og fyldt med hele rejer. De blev serveret med caféens eget rugbrød, som dog mere lignede groft franskbrød, men det smagte meget godt. Dertil også caféens egen remoulade, som blev præsenteret i et glas med lidt frisk asparges og en reje på toppen, som nedstirrede mig med sit ene øje, indtil jeg på dramatisk vis rev den fra hinanden i søgning efter den spiselige del. Det var ikke meget jeg fandt, og det resterende blev kastet på tallerkenen til skræk og advarsel for de rejer, der måtte komme efter den.

Med måltidet vel overstået drog vi retur mod Skagen, mens regnen fortsat slog mod ruderne. Vi fandt lejligheden og fik nøglerne udleveret og flyttede ind. Lejligheden var lille – bestående kun af ét værelse samt et badeværelse – men de var meget nydelige og nyistandsatte. Der var alt nødvendigt i form af fjernsyn, komfur, mikrobølgeovn, køle- og fryseskab samt diverse køkkengrej, så der manglede intet. Badeværelset var meget smalt (omtrentligt samme bredde som dørkarmen), til gengæld var det meget langt, da det havde samme længde som værelset. Lejlighederne lå meget centralt til både by og vand, og de kan godt anbefales, hvis man overvejer et besøg på de kanter. De var dog en anelse lydte, så vi kunne godt høre de andre gæster trampe rundt oven på.

2013 Hotel Strandvejen Skagen 150513 (1)

2013 Hotel Strandvejen Skagen 150513 (2)

Efter vi var flyttet ind, gik vi ned i byen igen for at handle lidt ind, og med bare fire ingredienser fik vi sammensat en lækker to-retters-menu. Vi købte en pakke pulled pork fra Tulip, som vi smed i ovnen sammen med en pose frosne rodfrugter, som vi havde vendt i lidt barbecuesauce. Til dessert fik vi friske jordbær. Pakken med pulled pork var ganske god, dog en smule salt. Ledsageren tænker, at hvis han hælder noget af væden fra marinaden fra næste gang, så vil resultatet være mindre salt, men konsistensmæssigt så var det meget lækkert, og har man brug for en hurtig aftensmad, så kan det godt anbefales. Jeg kan også anbefale de friske jordbær – det er altid et hit hos mig.

2013 Skagen 130513 (15)

2013 Skagen 130513 (25)

Inden desserten gik vi dog en tur i byen, da regnen endelig var stilnet af, så lidt Skagen fik vi da set i nogenlunde sollys. På vores rute mødte vi endnu en flink kat, og det var muligvis en maine coon ligesom vore egne, den var i hvert fald busket og pjusket og havde et M i panden. Aftenen sluttede vi af med et afsnit Kriminalkommissær Barnaby.