Bryllupsrejse 2013, Dag 1: LØGSTØR

Dansk

DATO: 12. maj 2013

DAGENS DEAL: Hotelophold til Løgstør Park Hotel, bestående af eftermiddagskaffe og -kage, tre-retters-middag, 1 overnatning.

Den 12. maj startede på Munkebjerg Hotel i Vejle, hvor vi alle havde overnattet efter vores store bryllupsmiddag dagen før. Værelset var pænt og fint, og der var sat en lille æske chokolade frem, på grund af de gener der stadig måtte være efter branden.

2013 Munkebjerg Hotel 110513 (1)

Vi havde aftalt at mødes i restauranten til morgenmad kl. 9, og hvis jeg havde vidst, hvor mange mennesker der ville være, så havde jeg reserveret et bord på forhånd. Der lykkedes dog at finde et bord efter kort tid, så der var ingen problemer i sidste ende.

Munkebjerg Hotels morgenbuffet er relativt almindelig. Der er de gængse ingredienser, såsom røræg med bacon og pølser, oste og pålæg, marmelade og nutella, yoghurt og morgenmadsprodukter, og så videre. Der var ikke nogen særlige retter, til gengæld var der rigtig mange valgmuligheder. Der var fx 4 slags almindelig syltetøj, 3 økologisk og 3 uden sukker, hjemmelavet nutella og hjemmerøget bacon, mindst 10 forskellige slags oste, og der stod en medarbejder bag en lille disk og slyngede små pandekager ud, dog ikke hurtigt nok! De blev revet væk.

2013 Munkebjerg Hotel 110513 (36)

Den hjemmelavede nutella var god. I modsætning til mange andre påståede “hjemmelavede nutellaer”, som ikke ligner det originale produkt men i stedet er en “chokoladesmørecreme” (hvilket dog ikke skal tolkes som værende noget negativt!), både lignede og smagte denne som nutella, den var blot lidt mere hasselnøddeagtig, hvilket sådan set var fint, og konsistensen var helt glat og blød, som den bør være.

2013 Munkebjerg Hotel 110513 (39)

Der var også rigtig mange forskellige slags brød, men kun en enkelt brødkniv at skære ud med, og en småsløv en af slagsen, og det var slet ikke nok til så mange mennesker. I grunden virkede det som om, at antallet af besøgende var kommet helt bag på personalet, eller også havde der været sygemeldinger, for de kunne slet ikke nå at følge med efterspørgslen. Der gik lang tid, før de fik bund i afrydning af borde, så der var plads til nye gæster – nu er kl. 9 selvfølgelig også lige i morgenmyldertiden, men de kunne nemt have brugt mindst én ekstra mand på gulvet. Da jeg gik min første runde, var der heller ingen pandekagemand i syne, og da han endelig dukkede op, fik man kun én per tallerken, og så er det svært at være pandekageglad.

Der var små croissanter, som jeg dog syntes manglede den lidt søde smag, som jeg synes at “rigtige” croissanter” har, små kanelsnegle, spandauer og frøsnappere, tror jeg de hedder? Det ovenstående wienerbrød med birkes.

2013 Munkebjerg Hotel 110513 (38)

Blandt de mange toppings til yoghurt o.l. var der også marinerede jordbær, muligvis samme slags som vi tidligere havde observeret på dåser i Tyskland. De smagte faktisk fint og havde stadig lidt bid i, så dem vil jeg overveje om jeg skal prøve næste gang. Jeg er vild med jordbær, så det er da nemt at have i skuffen til diverse, fx en hurtig dessert.

2013 Munkebjerg Hotel 110513 (40)

Efter morgenmaden pakkede vi lidt om, så mine forældre fik vores bryllupstøj med tilbage. De satte det af hjemme hos os, da de alligevel skulle hente nogle af deres egne ting, som de ikke havde haft plads til dagen før, da jeg også skulle mases ind i bilen iført stor brudekjole.

Ledsageren og jeg drog umiddelbart herefter afsted på bryllupsrejse, og første stop var ved Løgstør Park Hotel i Løgstør. Vejret var gråt og småkedeligt, men det gjorde ikke det store. Hotellet havde en pool, og det var vores primære aktivitet den dag.

2013 Munkebjerg Hotel 110513 (35)

Det passede rigtig godt sammen at have en meget aktiv lørdag, hvor der skete alt muligt, og så have total afslapning på det næste hotel.

Løgstør Park Hotel er lidt en mærkelig blanding. Det går for at være et golf- og wellnesscenter, og derudover har de også et pizzeria, en restaurant og en pub. Det var også muligt at bestille wellnessbehandlinger på hotellet, og udover svømmepølen var der også et lille fitnessrum, et par saunaer, et dampbad (hvor lyset dog ikke virkede), spa og koldtvandsbade. Der var nu ikke meget wellness over værelset. Selve værelset var flot nok, men badeværelset var gammeldags og småt. Hvis jeg en dag skulle på wellnessophold, ville jeg blive meget skuffet over sådan et badeværelse – et wellnessophold dækker det hele, og ikke bare spa og sauna – det starter på værelset. Det var også underligt at have sådan en sammenblanding af forskellige spisesteder, men der var da noget til alle. Fin restaurant til dem, der er til wellness, og pizzeria og pub til dem, der er til golf.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (1)

Vi ankom jo en søndag, så der var meget stille og roligt på hotellet. Der var et enkelt arrangement i form af en konfirmationsfest, men ellers var det mest os. Vi ankom rimeligt tidligt (omkring kl. 12.30), og nåede lige at få fat i vores nøgle i receptionen, inden medarbejderne lukkede ned. Gitteret var allerede trukket ned, og stedet så meget lukket og afvisende ud. Vi var dog så heldige at vi allerede kunne tjekke ind, også selvom vi var meget tidligt på den (normalt er tjek-ind kl. 14). Vi ville ikke have haft noget imod at gå en tur imens, hvis det var et problem, men det var selvfølgelig knapt så sjovt, da det regnede.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (11)

Det lykkedes os dog at komme indenfor i varmen, og vi lokaliserede hurtigt svømmepølen, skiftede og kastede os ud i det. Vandet var dejligt lunt, og vi havde det hele for sig selv, så det var super. Der var som nævnt også et spabad, som vi selv fyldte op, hvilket tog lidt tid, så vi svømmede imens. Herefter tog vi os en lang daser i spabadet, og da mine fingre var blevet næsten opløste, stod vi op. Da var jeg for uddaset til at hoppe i pool’en igen, så vi tændte for en af saunaerne og blev lunet igennem. Der var meget lukket søndag eftermiddag, så vi måtte selv tænde og slukke det hele. Det var dog for dårligt, at lyset i dampbadet ikke virkede. Selve dampbadet gjorde hvad det skulle, men jeg havde ingen lyst til at sidde derinde i mørket.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (5)

Efter badet var det blevet tid til eftermiddagskaffe, som bestod af en udmærket æbletærte serveret med creme fraiche. Jeg synes måske ikke, at creme fraichen var så velvalgt til netop denne tærte, da tærten ikke var sød nok til at stå imod den syrlige creme fraiche. Tærten smagte godt, men den manglede det ekstra søde, som flødeskum eller creme fraiche med vanillesukker kunne have tilføjet.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (10)

Det var stadig gråt og trist udenfor, men udsigten var ellers idyllisk og landlig nok. Det var et nydeligt lille sted.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (4)

Da det blev aftensmadstid fandt vi vej op til restauranten, hvor der var gjort bord klar til os. Der var vist fire borde i alt med reservationer, så vi var ikke så mange. Restauranten var meget maritimt inspireret med små træskibe og en stor jolle op af den ene væg.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (19)

Når man ikke er flere i en restaurant, er det altid spændende hvad man ender med at få serveret, så jeg havde ingen anelse om niveauet. Det viste sig dog at være rigtig godt. Vi skulle have en tre-retters-menu, udvalgt af restauranten, og forretten var sprødstegt torsk på friske asparges. Retten var meget nydeligt præsenteret, og det smagte lige så godt, som det så ud. Skindet var sprødt og lækkert.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (20)

Hovedretten var et godt stykke kød serveret med ovnstegte cherrytomater og kartofler, lidt forårsløg og hvide asparges omviklet med serranoskinke (eller lignende). Det var rigtig godt.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (22)

Desserten bestod af brownie med en kugle solbæris og lidt pynt i form af ristede pistacienødder, chokoladegitter og bærkompot. Solbærisen var god, hvilket var meget positivt, da solbæris er svær at lave rigtigt (i hvert fald efter min standard!). Den skal være syrlig, men ikke så syrlig, at man ikke kan spise den. Den skal være sød, men ikke så sød, at man ikke kan smage solbærene. Det er en hårfin balancegang, men de klarede det rigtig godt. Brownien var dog en skuffelse. Det var en OK chokoladekage, der så ud som en brownie, og det duer jo ikke rigtigt. En brownie er klæg og tyk af chokolade, og det er på ingen måde det samme som en chokoladekage.

2013 Løgstør Park Hotel 120513 (23)

Alt i alt var det en meget vellykket og tilfredsstillende middag, så den får mange point herfra. I betragtning af hvor få de skulle lave mad til, så havde de kræset meget om kvaliteten, og det var imponerende, som de brugte grøntsager, der var i sæson.

Efter middagen var vejret lysnet en smule og regnen stilnet af, så vi gik en tur i Løgstør by, hvilket ikke tager så lang tid. Vi kom en tur forbi havnen, hvor der blandt andet er nogle kæmpestore malede muslinger, og vi bed mærke i en træpæl, der indikerer hvor højt vandet i havnen er gået, så læg på billedet mærke til havnekanten kontra mærket “2005”. Vi mødte også en sød kat, som dog ikke gad stå stille længe nok til at jeg kunne få et ordentligt billede af den. Vi mødte den første gang inde i byen, hvor den hurtigt stak af imellem husene, men den skulle åbenbart samme vej som os, så den passerede os igen senere, hvor den skyndte sig over vejen og ind i buskadset, hvor den mistænksomt holdt øje med os, indtil vi var gået forbi. Og det var det sidste bemærkelsesværdige vi så den dag, bortset fra et afsnit af Doctor Who.