Svaneke, Rønne og Gudhjem

Dansk

Det blev den første morgen på Bornholm. Vi er mange af sted denne gang – tre par og to børn – så der var fyldt godt op omkring bordet. Morgenmaden bestod af rundstykker med diverse tilbehør, og min mor gjorde sig den ulejlighed at bage amerikanske pandekager til os. Til trods for min tilstoppede næse, smagte det stadig godt.

Som lovet har vi havudsigt fra lejlighedens terrasse. Det er desuden nogle meget fine og moderne lejligheder, og vejret holder endnu. Vi havde en smule regn om eftermiddagen, men det var til at overkomme.

Efter morgenmaden tog mine forældre, Ledsageren og jeg til Svaneke, hvor vi besøgte glaspusteriet Pernille Bülow (dokumenteret i et tidligere indlæg), Svaneke Bolcher (hvor vi oplevede en live performance af bolcherulning) og Svaneke Chokoladeri, hvor vi købte et par små fyldte chokolader, som vi indtog efter frokost. Efter Svaneke tog vi til Rønne, hvor de havde torvedag. Der var også gang i et eller andet komplot, tænker vi – i hvert fald var der en større gruppe mennesker i folkedragter, der rendte rundt med et kæmpe svensk flag. Jeg ved ikke helt hvad komplottet omhandler, men de dansede i hvert fald. Det er rigeligt mistænkeligt i sig selv.

Efter frokost gik vi en tur rundt i Gudhjem (det tager ikke særlig lang tid), hvor vi besøgte Karamel Kompagniet. Her lå der en kæmpe klat karamel til afkølning. Vi fik en enkelt smagsprøve og købte lidt, som vi dog ikke nåede at få smagt i dag. Det må blive i morgen i stedet. En tilbagevendende begivenhed ved familieudflugterne er det konstante indkøb af mad og godter, så der ender altid med at være et eller andet som vi ikke når at få spist alligevel.

Vi gik en flot tur hjem fra Gudhjem Havn til ferielejlighederne, hen over klipperne. Man skal holde øje med hvor man går, da nogle af stenene godt kan være glatte, men der er nogle flotte udsigter hvis man har tid til at se dem og ikke er for travlt beskæftiget med at holde øje med hvor man sætter fødderne. Jeg faldt jo selvfølgelig i dag. Ikke på klippevandringen – det skete selvfølgelig i stedet da vi kom hjem efter den første tur, og lige på stenene foran hoveddøren til lejligheden. Der var en uventet kant, og så lå jeg pludselig på brostenene. Jeg har fået en kæmpe bule på låret, hvor jeg ramte stenene. Det er helt hævet og har nogle flotte farver, men det er i det mindste ikke så slemt. Det kunne sagtens have været meget værre.

Efter aftensmaden tog vi ind til Gudhjem Havn igen og fik en is fra den lokale isbutik, som har et meget imponerende udvalg. Vi debaterer at komme igen, men i dag fik jeg en “Gudhjem Special”, som består af en kugle is (jeg valgte rabarberdrøm), syltetøj, softice og drys (jeg fik min med miniskimfiduser!).